Chokladigt.blogg.se

Jag bloggar om mitt chokladbak i olika former. Choklad är gott.

Daimtårta

Publicerad 2014-08-02 14:09:42 i Allmänt,

Denna daimtårta är barnsligt god och populär i min släkt sedan min syster började baka den för många år sen... Den är inte den finaste tårtan till utseendet precis, utan ganska platt och trist, men det är min absoluta favorit tårta hittils i världen. Och inte särskilt svår att göra, dock rätt så många moment så den tar lite tid och en del disk. Men det är det absolut värt!

Vispa 6 äggvitor och 3 dl socker till hårt skum (det ska kunna vändas upp och ner). Tillsätt 2 tsk bakpulver.

Bred ut på två plåtar med bakplåtspapper. Sätt in i ugnen på 125 grader i 45 min. En plåt högst upp, en längst ner. Efter 45min bytes plåtarna plats och in 45 min till i ugnen.

Vispa 6 ägggulor och 2 dl socker pösigt. Vispa 8 dl vispgrädde. Hacka 4 dubbeldaim. Blanda allt. Bred ut på en av tårtbottnen och lägg den andra tårtbottnen ovanpå. In i frysen. Mmmmmmmm!
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela